BMW M3 CSL Concept Car
A bajor márka rajongóinak szívét újabb tanulmányautóval dobogtatta meg a BMW házi sportosztálya.
Az M Sport által elkészített M3 CSL a 2001-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be, amely három különlegességgel hívta fel magára a figyelmet. Menetkész tömegét 200 kg-mal sikerült leszorítani, a teljesítmény fokozásával mindössze 3,5 kg-ot mozgat egy lóerő, mindezzel pedig nyolc perc alá vitték a köridőt a tesztpályának számító Nürburgring északi aszfaltcsíkján.
A rekord köridő elérésében a különféle alacsony tömegű anyagok, és a Formula-1-ben szerzett tapasztalatok felhasználása is nagy szerepet játszott. A BMW M3-ból jól ismerős, 3,2 literes soros hathengeres teljesítményét 350 lóerősre fokozták, ehhez a szekvenciális SMG sebességváltó a megfelelő társ. Az elektrohidraulikus, mikroprocesszorral vezérelt tengelykapcsoló és a kormánykerék mögé került kapcsolók minden eddiginél pontosabb, és rövidebb idejű sebességváltást tesznek lehetővé.
A szénszálas műanyagok és alumínium nagyfokú alkalmazásával az M3 eredetileg 1495 kg-os saját tömegét 1295-re sikerült leszorítani, így egy lóerő feladata az alap 4,36 helyett mindössze 3,5 kg mozgatása.
A különleges modellek és prototípusok tesztelésére nincs jobb hely, mint a Nürburgring számos pályája. Az északi versenykörön mind az alapbeállítású M3-ast, mind a különleges M3 CSL Concept Car tanulmányt tesztelték, és a koncepció nyolc percen belüli köridővel teljesített, 17 másodperccel megverve testvérét! Míg a nagyobb M5-ös 8:20 alatt fut egy kört, az M3-as már 8:04 alatt megteszi, a CSL pedig 7:47 alatt képes volt végigmenni a kanyarrengetegen.
A tömeg és teljesítmény mellett a légellenállásra is megfelelő figyelmet fordítottak a BMW mérnökei. Az első légterelő, visszapillantó tükrök és tető formája mind egyedi, ráadásul karbonból készültek. Szintén ebből az anyagból vannak az oldalsó ajtók, a hátsó légterelő szárny és a hátsó diffúzor, de szénszálas műanyagból vannak az utastér burkolatai, az ajtóbetétek, a középkonzol és a két kagylóülés váza is.
A karosszéria lemezei továbbra is nagy szilárdságú acélból készültek, a hátsó szélvédő viszont extra vékonyságú üvegből van, a padló pedig szendvicsszerkezetű, ami megfelelő merevség mellett könnyebb tömeget eredményez. A műszerfal alatti keret magnéziumból, míg a padlókárpit alatti réteg szilárdított habból készült. A 19 colos könnyűfém kerekek alá a 18"-asnak megfelelő méretű versenyfékek kerültek.
Motor: soros hathengeres Felépítés: orrmotor-hátsókerékhajtás Hengerűrtartalom: 3246 ccm Furat/löket: 87/91 mm Teljesítmény: 261 kW (350 LE) Literteljesítmény: 107,83 LE/l Saját tömeg: 1295 kg Sebességváltó: hatfokozatú szekvenciális Hossz./Szél./Mag.: 4492/1780/1372 mm Tengelytávolság: 2731 mm Nyomtáv elöl/hátul: 1508/1525 mm
|
A súlycsökkentésnek azonban nem esett minden áldozatául: az oldalsó légzsákok, a szerszámkészlet és a tárolódobozokkal helyettesített hátsó ülések kivételével a CSL-ből semmi sem hiányzik, ami az M3-asban megtalálható, a tanulmányautó így az alapmodell funkcionalitásával és elképesztő menetteljesítményekkel rendelkezik. Árusítását azonban nem tervezik, az M3 CSL Concept Car ugyanis mindössze egyetlen példányban létezik.
|