Fejleszt: Black Box Kiad: Electronic Arts Magyarorszgi forgalmaz: Electronic Arts Magyarorszg
Az arcade utcai autversenyek ktsget kizran legismertebb vdjegyvel rendelkez sorozatnak a Need For Speed-nek jelent meg 2003. v vgn a 7. rsze Underground alcmmel egy csapsra jra a kpzeletbeli trnra ltetve a jtkot, melynek patinjt az utbbi vek mr jcskn megtpztk. A kedvez fogadtats alapveten annak ksznhet, hogy az NFS Underground egyszeren j, st nagyon j, e megllapts kifejtseknt most kvetkezzk a jtk rszletes kritikja.
Grafika - A program megjelensrt a szria elz, 2002. karcsonyn megjelentetett NFS Hot Pursuit 2. cm rszhez rt engine a felels, az ilyenkor szoksos ktelez rncfelvarrsokkal. Az emlkeinkben l Hot Pursuit 2 kpeket nyugodtan elfelejthetjk, az Underground grafikja minden tekintetben tlszrnyalja eldjt, elssorban az egsz jtkot that, mindenre kiterjesztett csillog felleteknek ksznheten. A szemet gynyrkdtet krnyezet animcihoz hozzjrul a hls tmavlaszts: az Underground utcai versenyeinek helyszne a sorozat korbbi rszeiben oly gyakori orszgt helyett a nyzsg nagyvros utci. Az elzetes sajtanyagok alapjn hallva a tmt, nem voltak tlzott elvrsaim a ltvnyt illeten, hiszen az utcai versenyekrl rgtn a jobb sorsra is rdemes Midnight Club II-re asszociltam, ahol mindig mindenhol egyszeren csak stt volt s leginkbb cipsdobozokra emlkeztet hztmbk kztt kellett autzni. Az Underground kpvilga minden mai elvrsnak megfelel, gy kellemes csaldssal kellett konstatlnom, hogy mr megint elhamarkodottan tltem. Mr elsre feltnik, hogy a krnyezet ebben a jtkban legalbb olyan kitntetett figyelmet kapott mint az autk; kellen rszletes s aprlkos vroskpet lthatunk a jtkban, ahol az pletek vltozatos, sznes fnyei ezttal nem csak a sportkocsikon, hanem az aszfalton s ms pleteken is visszatkrzdnek, megteremtve az igazi nagyvros atmoszfrjt. Az autk megjelense ezttal is profi, ezzel taln egyik NFS rszben sem volt gond eddig, ami e tren j, az a folyamatos s ktelez optikai tuning intzmnye, melyrl a grafika kapcsn legyen elg annyi, hogy pldul beszereltethetnk az alvz al neonvilgtst, s szinte a karosszria brmely pontjt kln felmatriczhatjuk. A felknlt nagyszm lehetsgnek ksznheten, szinte biztos, hogy kt NFS jtkos se tall ki hajszlra azonos kocsi designt, ami az online jtkok sznessgt is garantlja. A tuning ktelme igazn egyjtkos mdban jn el, ahol az Underground jtkmdban az elrejutshoz a versenyeken szerzett elssg mellett fontos, hogy megfelel legyen a kls tetszsi indexnk is, melynek elgtelensgekor knytelen kelletlen ldoznunk kell nhny ezer dollrt a kocsi kipinglsra. A jtk csillogsnak sajnos megvan az ra; a program gpignye: a VGA terletn a belp szint a GeForce3, a processzornl pedig PIII 1,2 giga.
Irnyts - Kormny vagy billentyzet? A vels krds eldntshez elbb j pr rt jtszottam klaviatrval, azt tapasztalva, hogy a hagyomnyos arcade felhasznlbart stlusjegyek az Underground-ban is benne vannak szpen, gy knnyen irnythat a jtk billentyzetrl, nincs vele gond. A kormny hasznlata eltt elkezdtem keresni az er visszacsatols finombelltsainak opcijt, amirl hamarosan kiderlt, hogy hibaval, mert nincs. A feszltsg szinte rezhet volt a gp krl, mert mg tisztn emlkeztem r, hogy a 6. rszben, az NFS Hot Pursuit 2-ben ennek lltgatsa nlkl nem is volt rdemes kormnyhoz lni. Tllpve a dolgon nhny perc jtk utn vilgoss vlt, hogy azrt nincs ilyen opci, mert szksgtelen; a program lbl normlisan kezelte Logitech Formula Force GP-met. Aki mg nem ruhzott be ervisszacsatols PC autkormnyra, de szeretne, most btran vgjon bele a beszerzsbe, az NFS Underground meg fogja hllni ezt. A jtk igazn csak kormnnyal teljesedik ki: a sportkocsikat sokkal nagyobb precizitssal s dinamikval lehet az ton tartani mint billentyzettel, ami bizony nem htrny, ha sikeres versenyzst szeretnnk. A krdsre teht a vlasz a kormny.
Hang - Az utbbi vekben ktelez stlusjeggy vlt az auts jtkoknl a dinamikus, valdi eladkkal megszlaltatott zenei alfests. A GTA3 ta egyre tbb fejleszt alkalmazza programjaiban az autrdik imitcijt, hres s divatos zenkkel. A sorba ezttal beszllt az NFS is, szaktva korbbi hagyomnyaival az Underground-ban a kzelmlt slgerlistirl ismert zenszeket krt fel egy-kt dal megrsra a jtkhoz. A jl rezhet hip-hop dominancia perg ritmusa mellett (DMX, Nate Dogg) figyelmet rdemel, a jtkhoz ksztett hanghatsok csokra is, melyek kzl nekem klnsen a 2Fast 2Furious-bl mr jl ismert, NOS befecskendezs semmivel sem sszetveszthet hangja tetszett a legjobban.
Jtszhatsg - E jellemzben van taln a legtbb jts, a jtk nem lett volna annyira megnyer, ha itt elszrnak valamit a fik, de szerencsre nem tettk. A felptett Underground jtkmenet egyenesen nagyszer, s mivel nem tl bonyolult, knnyen ssze is tudom foglalni a lnyegt. Nyerni kell, ennyi az egsz, csak az a krds milyen ron s milyen krlmnyek kztt. A program egyszemlyes mdjnak zszlshajja a fcmmel azonos nevet visel Underground md, ahol mindsszesen nem kevesebb, mint 111 utcai versenyen vehetnk rszt.
A kzdelmek idignye a 20-30 msodperctl az 5-10 percig szles skln mozog, ami az utcai versenyeket szness, tartalmass s vltozatoss teszi. Az Underground kampnyrendszerben 5 f jtktpussal tallkozhatunk. A Circuit s Knockout versenyek a tulajdonkppeni hagyomnyos NFS jtkmdok, ahol 2-7 kr megttele utn kell elsknt a clban rnnk.
Ami jszer e klasszikus versenyeknl, az a jtk alaptlete, miszerint minden verseny a nagyvrosi kzlekeds forgatagban van lebonyoltva (a Drift md kivtelvel). Sportkocsinkkal gy az rlt szgulds sorn nemcsak a versenytrsakra kell figyelni, hanem a kzton hemzseg autkat is ki kell tudni gyesen kerlgetni (bizton lltom, ez utbbi nem fog mindig sikerlni). A forgalom mellett klns figyelmet rdemel a program plyavezetse. Az volt a tapasztalatom, hogy amikor els alkalommal versenyeztem egy j Circuit plyn, bizony rendre alulmaradtam egyszeren csak azrt, mert velem ellenttben a gp irnytotta ellenfelek mindig a kell pillanatban gyorstottak ki, vagy fkeztek, tkzsek nlkl vettk be a hajtkanyarokat, kihasznltk a plynknt 2-3 helyen is felknlt rvidebb alternatv utakat. Nmi plyaismeret megszerzse utn (szerencsre a jtkban minden versenyt korltlan szmban azonnal megismtelhetnk) mr sokkal knnyebb dolgunk lesz; fleg ha tudjuk, hogy pldul az t fordulja utn az ptsi terleten thaladva 1-2 msodpercet nyernk, vagy hogy a csatornamederben az oszlopok kztt csak nagy vben rfordulva tudunk ttpni padlgzzal. Kell plyaismerettel szinte mr nyert gynk is van. Szinte, hiszen a kzti forgalom minden prblkozsnl vletlenszer, gy j adag szerencsre is szksgnk lesz az Underground-ban.
A Drift md egy teljesen j kihvs a jtkban. A leginkbb go-kart-plyra emlkeztet krplyn kell minl tovbb cssztatni a kocsinkat, melynek hosszbl, idejbl, valamint a szgbl szmolja a jtk gyessgi pontokat. A Sprint md, gy vlem nem szorul tl nagy bemutatsra: itt a vrosi forgalomban kell egy kijellt tvonalon (nem krplyn) versenyezni. A Sprint is egy klasszikus NFS jtkmd, gy folytassuk taln a legizgalmasabb mddal a bemutatst. A Drag-ban egy (tbbnyire) egyenes tvonalon kell gyznnk 3 gpi ellennel szemben. Itt az NFS letiltja az automata sebessgvltt, ennl a gyorsulsi versenynl ppen az a feladat hogy a sportkocsi maximlis teljestmnyt kihasznlva gyorsuljunk fel. A Drag-nl az gyes vltkapcsols mellett egy nagy adag szerencsre is szksgnk lesz; hiszen a forgalom ezttal is bezavar, radsul a versenytrsak ezttal is veszettl hasznljk a NITRO-t. Amikor gy a 30. verseny krnykn elszr meglttam, hogy a Drag plya vgn mg a clvonal eltt thz egy tehervonat elllva az utat, bizony majd lefordultam a szkrl. Majd tucatnyi prblkozs utn (beltva, hogy soha nem rhetek be a vonat eltt) lettem figyelmes az t szli ugratra, melyrl egy kis NITRO befecskendezsvel s nmi szerencsvel t lehetett replni a vasti szerelvnyek kztt.
sszegzs - Az NFS Underground bebizonytotta, hogy van md megjulsra egy rgi PC-s jtkszria esetn is. Rendkvl j tletnek bizonyult a ksztk rszrl az utcai versenyek preferlsa. A program vitathatatlanul szp, emellett vltozatos s kellen dinamikus is. Az Underground-el az NFS jra a mfaj etalonja lett. |